Resurse în completarea seminarului: Ghid esențial pentru a rămâne statornic chiar și în Era Digitală prezentat în cadrul conferinței AMEC 2024
În această pagină veți găsi:
Descrieri și articole de blog
Un outline al seminarului și link-uri către articole vorbesc mai pe larg despre subiectele tratate.
Resurse externe
Câteva trimiteri către informațiile care au fost folosite pentru a motiva informațiile din seminar
Cine este Robert?
Educația este îmblânzirea unei flăcări, nu umplerea unui vas.
— Socrate
Inspirat de cuvintele lui Socrate, de pasiunea pentru tehnologie șieducație nonformală, Robert s-a îmbarcat într-o calătorie provocatoare care își propunea găsirea mijloacelor pentru a îmblânzi flacăra tehnologiei din inima lui și apoi din a tinerilor potențiali programatori din România.
Căutarea unei educații potrivite pentru tinerii programatori l-a condus către Facutatea de Calculatoare și Tehnologia Informației (Politehnica București), apoi către postul de profesor de informatică într-o școală privată de informatică.
După un timp s-a ivit posibilitatea unui voluntariat în Asia și Africa de Est, așadar începând din Hong Kong a călătorit îmbogățindu-și cunoștințele despre educația din diferite culturi și tări precum Myanmar, Sri Lanka, Malaesia, Taiwan, Madagascar, ca mai apoi, după 6 luni, să sfârșească această etapă în Tanzania și să revină în București pentru un post de Director Educațional în altă organizație de educație tehnologică. După o perioadă în care a învățat cât a putut de mult ca angajat, a creat prima școală de programare pentru copii care este încă
activă în Brașov. Urmând succesul acesteia a apărut ideea clubului de programare pentru copii și tineri național Punctul IT.
În prezent perfecționarea metodelor educaționale continuă sub forma unui Doctorat pe care îl parcurge în cadrul Facultății de Automatică, Politehnica București în domeniul Calculatoare și Tehnologia Informației, cercetând tehnologii și pedagogie în domeniul E-learning.
Profilul Copilului Tehnic
Am discutat despre copiii și adolescenții cu vârstele cuprinse între 8 și 16 ani, pasionați de tehnologie și care petrec foarte mult timp pe diverse device-uri.
Interesele: Iubesc jocurile pe calculator precum Minecraft, Fortnite, Roblox șu pe telefon precum Among Us, BrawlStars și diferite alte jocuri hypercasual.
Petrec foarte mult timp pe platforme de streaming precum Youtube, Netflix și pe social media precum Instagram, TikTok, Discord și BeReal.
Pericolele: Sunt predispuși la dependență, manipulare media, cyberbullying și breșe de securitate.
Câteva dintre pericolele navigării vieții online pe care copilul, profesorul și părintele trebuie să le cunoască
Sir Francis Bacon spune în Meditationes Sacrae (1597), “knowledge itself is power”, tradus: „Cunoasterea este prin ea insasi putere.” , așadar considerăm conștientizarea pericolelor ca fiind prima metodă de apărare.
Siguranța pe internet
Există numeroase tipuri de atacuri și breșe de securitate și date personale care pot apărea în mediul online în utilizare „normală” a calculatorului, copilul tehnic se expune mult mai mult acestor pericole din cauza curiozității. Ei nu trebuie opriți din a fi curioși, însă este imperativ să fie protejați.
citește mai mult pe blog Punctul ITCyberBullying
Acest tip de abuz pe care copiii îl trăiesc online este unul grav care poate duce la rănire emoțională, depresie sau chiar și la dependență de diferite feluri. Propunem studiu intens în direcția de cyberbullying și am pregătit și noi un articol despre asta, însă înurajăm și explorare în medii externe.
citește mai mult pe blog Punctul ITDependență și Abuz
În cazul copilului tehnic ne confruntăm de multe ori cu un abuz sau dependență manifestată în mediul online sau utilizându-se de platforme tehnice. Poate apărea în direcția de Gaming, Social Media, Jocuri de noroc sau Pornografie. Sfatul nostru este identificarea comportamentului și categorisirea lui iar în cazul unei reale dependențe, aceasta să fie tratată cu responsabilitate în mod medical.
citește mai mult pe blog externSoluțiile pe care le propunem pentru diferitele probleme prezentate
Articolele despre cyberbullying și siguranță pe internet propun și soluții specifice pentru problemele specifice prezentate de cele două domenii.
Soluționarea generală a problemelor prezentate și a domeniilor generale care țin de navigarea în siguranță pe internet țin totuși de partea socială și de înțelegerea non-tehnică a aspectelor care propun o problemă reală în mediul online precum dependeța sau lipsa de siguranță.
Pe de o parte promovăm investirea copiilor tehnici în activități constructive care să le „consume” energia pentru tehnic într-un mod educațional și asta facem chiar la Punctul IT prin cursurile noastre de tehnologie și le oferim posibilitatea să devină chiar creatori ai jocurilor și platformelor pe care le folosesc.
Pe de altă parte suntem conștienți că nu toți copiii sunt pasionabili în această direcție tehnică profesională precum programarea sau proiectarea 3d etc. de aceea încurajăm orice pasiune sau hobby al copiilor să fie încurajat.
Încurajarea nu trebuie să fie făcută doar sub forma unor cursuri de limbi străine, sau olărit, sau dans etc. ci și prin cultivarea unei culturi a prezenței online legată de acea pasiune. Spre exemplu dacă am un copil pasionat de basket este de preferat ca acesta să aibă rețelele de social media „împânzite” de informații legate de această pasiune a lui/ei astfel încât să rămână cât mai puțin loc pentru potențiale pericole de nivel social sau tehnic.
În aceste cazuri propunem o păcălire a algoritmilor de recomandare de conținut din social media astfel încât să se limiteze expunerea copiilor la conținut nepotrivit care poate provoca dependență în mediul online. Cum se poate face această păcălire sau algorithm Hacking cum mai este numit vom dezvolta într-un viitor articol pe blog.
Poate te interesează și…
Câteva lucruri foarte relevante despre care nu am apucat să discutăm la seminarul conferinței AMEC